کنترل خشم و خشونت

کنترل خشم و خشونت = زندگی بهتر

کنترل خشم و خشونت

کنترل خشم و خشونت = زندگی بهتر

طبقه بندی موضوعی
بایگانی

تعریف خشم (قسمت اول)

يكشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۶، ۰۵:۵۲ ب.ظ | Mr.Punk | ۰ نظر

خشم یا عصبانیت وضعیتی روانی‌است که درگسترهٔ آزردگی اندک تا غضب شدید می‌گنجد. معلول‌های فیزیکی خشم شامل، تندشدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. از دید عده‌ای، خشم بخشی از واکنش مغز به بیمناکی‌اش از درد است. هنگامی  که شخص خودآگاهانه تصمیم به اقدام می‌گیرد تا بلافاصله رفتار تهدیدکنندهٔ نیروی بیرونی دیگری را متوقف کند، خشم احساس غالب (رفتاری، ذهنی و کالبدشناختی) در وی می‌شود. خشم را یکی از حالات طبیعی انسان‌ها می‌دانند که در واقع راهی است برای نجات دادن یا حفظ کردن فرد از یک نگرانی یا خطری که در حال وقوع است. نمودهای خارجی خشم را در حالات چهره و بدن، واکنش‌های کالبدشناختی و گاه رفتارهای تهاجمی در ملأ عام می‌توان یافت. مثلاً جانوران و انسان‌ها صدایشان را بالا می‌برند، می‌کوشند که بزرگ‌تر جلوه کنند، دندان‌هایشان را برهم  می‌سایند و خیره می‌شوند. خشمْ الگویی رفتاری‌است که برای مواجهه با تعرض‌کنندگان بروز داده می‌شود تا از رفتار تهدیدکننده‌شان دست کشند.


تعریف خشم :

خشم در مفهوم عادی و ساده ی خودش یک احساس یا یک حال بد است و اون زمانی که شدید و نیرومند می شه و به گونه ای تغییراتی را در بدن ما ایجاد می کنه و از بیرون هم غالب اوقات قابل تشخیص هست از مرحله ی احساس (feeling) وارد مرحله ی هیجان (emotion) می شود بنابراین خشم یک احساس و هیجان بد و منفی است ولی با وجود بد و منفی بودن به دلیل واقعی بودن مثل تب یا درد گاهی به ما در جهت ایجاد تغییرات لازم و یا درباره ی اتفاقی که افتاده یا خواهد افتاد هشدار می دهد ، اما اگر خشم به رفتاری نامناسب تبدیل بشه که غالب اوقات آزار خود و دیگری رو به همراه داره را عصبانیت یا در شرایط شدید آن جنون و انفجار می نامیم . این تفکیک بسیار مهم هست که ما با خشم به عنوان یک هیجان یا احساس روبرو می شویم و یا ما با عصبانیت ما منظور و نظر دیگری داریم که رفتار یا گفتار یا حالت بدنی ما گاها شامل می شه در بر می گیره.

فرد عصبی یا نوراتیک که غالب اوقات مردم اون رو با فرد عصبانی اشتباه می گیرند سخن درباره ی یک شخصیت یا یک هویت هست یعنی فرد عصبی دارای ویژگی ها و صفاتی هست که با افراد عادی متفاوت است. اینجا سخن از مجموعه ای از صفات هست نه یک رفتار یا یک گفتار. و به دلیل اهمیت آن باید شخص عصبی را شناخت.

تعریف ۳ مفهوم و تفکیک آن در جهت فهم موضوع به ما کمک می کنه :

۱- خشم : به عنوان یک احساس و هیجان بد و منفی هست. 

۲- عصبانیت : یک رفتار و واکنش تند و نا مناسب هست و به گونه ای به اعمال و رفتار ما مرتبط هست . گرچه منشا آن احساس ماست ولی ما با رفتار اینجا کار داریم. 

۳-عصبیت یا فرد عصبی موجودی هست با خصوصیاتی که او را از بقیه تفکیک می کنه . تا اونجا که در کذشته آدم ها رو با عنوان نوراتیک یا عصبی و سایکاتیک یا روانی تفکیک می کردند.



ادامه این مقاله در بخش دوم

  • Mr.Punk

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی